Nivona CafeRomatica 855 chroom, zilver

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 12 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Nivona CafeRomatica 855 chroom, zilver op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Ap 16-07-2017

Goede koffie, goede bediening, matige duurzaamheid

Ik schrijf voor het eerst van mijn leven een beoordeling over een apparaat, meestal vind ik beoordelingen weinig zinvol. Mensen die een apparaat een week hebben en dan zeggen dat ie geweldig is, dat snap ik wel, anders zouden ze het apparaat niet kopen...
Ik heb drie jaar geleden mijn Nivona gekocht, een 855 want die kan twee lattes tegelijke maken en wij drinken alleen koffie met melk. We drinken ongeveer 4-6 kopjes per dag.
De vormgeving van het apparaat is mooi, de bediening is heel erg eenvoudig en ook de onderhoudsinstructies zijn superduidelijk. De koffie is erg lekker alleen de latte zou van mij nog wel wat warmer mogen. Dat schijnt mijn fout te zijn, wij Hollanders drinken koffie met melk te heet zegt iedereen dus daar heb ik geen probleem mee.
De kwaliteit van het apparaat valt me echter tegen. Het voorschot van de lekbak is al heel lang niet mooi meer (vlekken). Ook vind ik het lastig om de achterzijde van het uitstroomtuitje schoon te houden. Er komt wel eens melk in die je er eigenlijk alleen goed uitkrijgt als je het zwarte deel en het glimmende deel uit elkaar haalt en dat is eigenlijk niet de bedoeling. Reslutaat. Het ' chroom' laat los. Na drie jaar heb ik de machine voor onderhoud weggebracht (dat was naar verwachting) Er is een aantal zaken vervangen maar ook de melkmotor bleek kapot. Ik kreeg 50% korting wat na drie jaar keurig is maar het moet gewoon niet kapot bij een machine van deze prijs. Voor de onderhoudskosten van deze Nivona kan ik ook iedere drie jaar een C-merk machine kopen en dan bespaar ik dus de aanschafkosten van een Nivona. Sinds kort beweegt de verschuifbare kop vanzelf langzaam naar beneden waardoor deze steeds op de kopjes hangt. Dat gaat dus ook weer geld kosten.
Als ik alles samenvat dan is voor mij de overheersende gedachte toch: Leuk apparaat maar absoluut geen waar voor je geld.

Pluspunten

• mooi apparaat
  • lekkere koffie
  • eenvoudig te bedienen

Minpunten

• bouwkwaliteit onvoldoende
  • bouwkwaliteit onvoldoende
  • bouwkwaliteitonvoldoende

Marc - Assendelft 16-02-2016

Heb deze machine nu een jaar of twee in bezit. Lekkere koffie en voldoende mogelijkheden.

Malen maakt een beetje kabaal.

Duurzaamheid echt slecht. Machine is al voor de tweede keer in reparatie. 1e keer naar zoetermeer geweest. Netjes en gratis gerepareerd. 2e keer geen garantie meer en 150 euro armer. Al met al een duur apparaat waar je qua duurzaamheid veeeeeel meer van mag verwachten. Nu 1400 kopjes gezet en zelfde bedrag in euro's armer.

Laat het apparaat geen 3e keer repareren.

jmvdploeg 17-08-2015

Goede koffie, mooi apparaat. Maar nu al paar kleine plastic dingen die eenvoudig kapot gingen. Bovendien regelmatig vastloper of weigering en nu voor 4de keer voor reparatie. Misschien gewoon pech, maar ik zou het niet weer kopen.

Esy 03-04-2013

Deze machine besteld vlak voor de Paasdagen en hij kwam inderdaad afgelopen zaterdag binnen.
Helaas deed hij het niet. Iedere keer na het starten brak het koffiezetten af.
Dat was dus even vreselijk balen tijdens de Paas.

Dinsdagmorgen meteen met de importeur(?) in Zoetermeer gebeld.
Ik kreeg een zeer vriendelijke persoon van de technische dienst aan de telefoon die vroeg of ik een beetje technisch was. Na een bevestiging mijnerzijds heb ik onder telefonische begeleiding de kappen verwijderd en het maalgedeelte gedemonteerd en anders afgesteld. Een bepaalde batch uit de fabriek bleek te fijn te malen waardoor het poeder min of meer bleef kleven ipv dat het in de zetgroep terecht kwam.

Na ca. 3 kwartier zat alles weer in elkaar en werkte de machine perfect. Ik heb verder nog een aantal goede tips van hem gekregen. Dat noem ik nog eens service. Ik zag de bui al hangen met terugsturen en wachten op reparatie/omruil.

Nee, Nivona en LENSEN HUISHOUD BV te Zoetermeer kunnen bij mij nu al niet meer stuk!

beertje125 23-03-2013

Oh ja, vergat nog een belangrijke aanvulling!
Voor alle Nivona gebruikers die wat problemen ondervinden met het melkschuim:
Het is erg belangrijk dat je de melkschuimer goed doorspoelt en reinigt (geeft ie automatisch aan).
Melkresten hoe weinig dan ook zijn erg hardnekkig.
Mijn ervaring met de rvs melkkoeler is, dat die fraai is maar toch regelmatig de melkschuimfunctie verstoord doordat de melkkoeler niet brandschoon is.
Gewoon een houdbaar melkpak gebruiken geeft bij mij nooit problemen.

beertje125 23-03-2013

Heel veel gezien en gelezen over allerlei volautomaten. Van Jura, WMF, Saecco tot Melitta maar uitgekomen bij deze, ook voor mij onbekende machine. Had bijna de Melitta gekozen maar die machines vertonen na verloop van tijd teveel gebreken. Geef liever wat meer uit dan heb je echt iets goeds wat jaren probleemloos mee gaat. Gespecialiseerde espresso verkopers en -reparateurs hebben mij over de streep getrokken dat deze machine de beste koop is in zijn soort. Ik heb de machine nu vier maanden in huis en ik moet eerlijk bekennen dat ik sindsdien geen cupjes Nespresso en Lavazza Mio Modo meer drink (Senseo en Sarista vind ik geen koffie drinken) Vantevoren was ik best wel sceptisch maar ik ben helemaal om. Wat een geweldige machine!
De pluspunten van deze machine:

Vrijwel geen onderhoudskosten. Vergelijk dat maar eens met een Jura!
Machine komt ook uit de Jura fabriek, Zwitserse kwaliteit en dat merk je.
Bijna alle koffievarianten zijn er mee te bereiden en die zijn ook nog eens persoonlijk op detailnivo kinderlijk eenvoudig in te stellen.
Heel belangrijk! De zetgroep is simpel zelf te reinigen.
Reinigingsprogramma's worden automatisch aangegeven.
Maar Het allerbelangrijkste; geweldig lekkere koffies komen uit dit apparaat........!

uutelst 28-02-2013

Na lang aanmodderen met een 4 x opgestuurde latissiama premium van mispresso zijn we op zoek gegaan naar een écht makkelijk apparaat dat lekere cappucino's maakt, 90% van onze koffiebehoefte.
Bij het kookeiland in Arnhem (mogen we reclame maken??) waar we de eerste demo kregen van dit apparaat was ik eigenlijk al meteen verkocht.
De uitneembare en reinigbare zetgroep (even wat anders dan het raden of er na een jaar groene, blauwe of bruine schimmels staan in niet te openen apparaten) het kunnen zetten van twee cappucino's tegelijk, de zéér uitgebreide mogelijkheden en instellingen (waaronder koffietemperatuur, automatische verhoudingen van melk en koffie en maalgraad)de zeer communicatieve én intuïtieve interface die je vertelt wanneer het tijd is om te reinigen etc.etc., de éénknops bediening de mooie afwerking en LET OP: het makkelijk kunnen schoonstomen/steriliseren van je melkschuimer- en melk slangetje zijn meer dan genoeg redenen om meteen je beurs te trekken en dit apparaat gewoon mee naar huis te nemen.
De koffie is héérlijk, het melkschuim blijft tot aan het laatste slokje dik op de koffie drijven (vooral in combi met de AF cappucino melk) de temperatuur is puik (zelfs op de nog niet aller hoogste stand) en het gezellige geluid van de ingebouwde koffiemolen zijn een heerlijke start van de ochtend als je met suffe kop half slaapdronken alleen een melk kannetje aan het slangetje hoeft te prikken een paar keer op een knop moet drukken en nog géén 3 minuten later met twee kopjes cappucino gewapend je lief kan wakker maken :-)
Ook over de leuke en nuchtere uitleg en de klantvriendelijke benadering van het Kookeiland in Arnhem zijn we zeer te spreken.
Nu hebben we nog één uitdaging: Iemand vinden met een high-speed (time-warp) camera om de feestelijke terminatie van de nespresso op de plaat en daarna op youtube te zetten (ik houd mijn woord als ik dingen beloof).
Ik twijfel nog tussen lichtspoormunitie, een apparaat waar ze van die grote betonpalen in de grond rammen en een vrije val vanaf een hoog flatgebouw. Ik houd me aanbevolen voor suggesties!!

robertte 28-02-2013

De Nivona is een mooie machine en ik ben zeer tevreden.
Belangrijkste is natuurlijk de smaak van de koffie en die ervaar ik als zeer goed. Veel beter dan de Nespresso die ik hiervoor had.
De machine is erg gemakkelijk in gebruik en geeft helder aan wat je moet doen. Ook schoonmaken is een fluitje van een cent.
Mijn grootste zorg bij de aanschaf was de temperatuur van de melk, maar die is gewoon zoals deze moet zijn warm en niet waterig.
Kortom een heel goed product voor een goede prijs dat waarmaakt waarvoor je het product koopt.

blackierz 15-09-2012

Enkele weken gelden gekocht. Na vergelijking met andere (duurdere) merken. Dit is het gewoon. Geen commercieel gedoe en marketing maar een zeer goed apparaat. Als je budget het toelaat, dan kan je dit met een gerust hart kopen. Scheelt je honderden euros met die duurdere merken.

Montalbano 14-09-2012

Na lang zoeken naar de juiste volautomaat bij deze Nivona 855 uitgekomen, de opvolger van de 850. Bouwtechnisch helemaal gelijk, maar nu volledig uitgevoerd in zilver.

Apparaat zit keurig verpakt en handleiding is zeer duidelijk. Binnen een paar minuten ben je aan de gang. Er is heel veel instelbaar maar wel op een heel gebruiksvriendelijke manier.

Machine geeft zelf aan wanneer er wat gereinigd moet worden, ideaal.

Groot voordeel van deze machine is dat de zetgroep eenvoudig uitgenomen kan worden om af te spoelen, zodat schimmel in het apparaat geen kans maakt.

Verschil tussen 830, 845 en 855 zit hem met name in kleur (830 zwart, 845 donkergrijs met zwart, 855 rondom zilver), mogelijkheid om 2 cappuccino's tegelijk te zetten (845 en 855), meegeleverde rvs melkkan (855) en actieve koppenwarmer (855).

Koffie is heerlijk (echt verse bonen gebruiken!) en helemaal naar smaak in te stellen per soort.

Duurzaamheid kan ik nog niets over zeggen.

jpc2012 27-06-2012

Hier een update:
Nu een volle week de Nivona in gebruik.
Koffie is echt perfect en snel klaar.
Mijn probleem bij het zetten van 2 kopjes is vanzelf opgelost.
Nadeel is nu wel dat ik 's avonds teveel koffie drink.

jpc